Om Chilimorsan

Chilimorsan har sitt säte i småland  , omgiven av vacker natur med inspiration och en stor kärlek för naturen.  Chiliodling och biodling är något som ligger varmt om hjärtat. Skapandet är något som ständigt funnits närvarandet i mitt liv och det är där jag känner att jag får utlopp för min kreativitet. Att skapa ljus som inte är exakt identiska och har sin egna känsla var något jag bestämde mig för tidigt när jag började skapa mina ljus. Jag ville från början kunna erbjuda ljus som tillverkats av bivax , inte bara för mina fantastiska bin utan även för att bivax är en naturlig produkt. Samt för att jag vill uppmärksamma det fantastiska arbete som bin gör och andra pollinerare i vår vackra natur. Tack för att du stödjer mitt arbete och mina bin. Det värmer otroligt mycket, tack!

Då ljusen är gjorda för hand så är inte alla exakt lika. mina limited edition ljus som görs i begränsdad upplaga kommer bara göras i ett visst antal och sedan kommer lagret inte att fyllas på. Det är för att just den delen av ljustillverkningen ger mig friheten att prova nya metoder och samtidigt erbjuda ett annorlunda ljus som passar som gåva till dig själv eller någon annan du håller kär.  Och dessa ljus kommer ej att göras i stora mängder , så det kommer inte finnas många exemplar av just dessa. En mer unik gåva eller detalj i hemmet som vacker inredning. Eller ett ljus som tänds vid speciella tillfällen , oavsett så hoppas jag att du hittar något som väcker intresse i webshopen. Jag är mycket för att jobba me olika färger i alla möjliga och kanske omöjliga kombinationer. Jag har alltid älskat färg och vill sällan snåla med starka färger i olika kombinationer. Älskar du ochså färg? Kolla in min webshop och se om du hittar din nya favorit! För er som gillar mer jordnära toner eller ofärgade ljus , så finns även det i min webshop. Det finns något som jag tror kan passa de flesta , så ta gärna en kik innan du lämnar min sida. Jag jobbar främst med bivax  , men även med rapsvax som flitiga bin har hjälpt att pollinera. Ljus av rapsvax sotar mindre och har en något längre brinntid. När vi ändå talar om brinntid! Alla ljus i webshopen har inte angiven brinntid, då sortimentet kan variera under året så mäts ej brinntiden på alla ljus. Men så många som möjligt har en angiven ungefärlig  brinntid, det är ej helt exakt tid på hur länge ljuset kommer brinna. Det är fler faktorer som spelar in , om ljuset står i drag så kan det göra att ljuset brinner snabbare än det var tänkt osv.

Eftersom chili även är en stor passion , så kommer det finnas begränsade sorter av färsk chili under säsong och chilifrön i webshopen. Fröna är främst tagna av öppet pollinerade frukter om inget annat uppges och under begränsat antal. Passa på att kolla in i webshopen inför kommande odlingssäsong! Vill du bara snacka lite chili eller utbyta erfarenheter ? Skicka gärna ett mail eller kontakta mig via sociala medier så försöker jag svara så snabbt som möjligt. Det är alltid uppskattat och roligt att tala med andra som har liknande intressen!

Jag hoppas du kommer hitta både inspiraton , glädje och kanske något i webshopen under ditt besök på min sida. Slutligen så vill jag önska dig allt gott och ta väl hand om dig. Du är värdeful!

Med värme och kärlek

Ida , Chilimorsan

Företagsnam: Chilimorsan

Orgnr:890830xxxx

Är registrerad för moms och inehar F-skatt

Returadress/ företagets adress; Torsvägen 16

 OBS! Ej besöksadress!             36445 Klavreström

Läs innan köp i vår webshop

Vi vill att ni som kund sla känna er trygga innna köp , så vi vill att ni läser igenom sidan brevid med frågor och svar för att få svar på de vanligaste frågorna som kan uppkomma innan och efter köp. Men vi  vill ändå ta upp endel punkter nedan som vi vill att ni läser igenom innan beställning och vid erat besök på vår hemsida.

Betalningsalternativ: För närvarande så erbjuder vi betalning via Paypal och Swish. För betalning via swish kommer det komma ett separat mail efter er orderbekräftelse til den angivna mailadressen med information hur ni betalar er order med swish. Betalning via Swish kommer att förändras inom kort på hemsidan för att göra det enklare att betala via Swish. Uppdateringar sker löpande kring detta på sociala medier och vår hemsida.  För mer information kring Paypal och deras betalalternativ , besök deras hemsida : https://www.paypal.com

Leveranstider: Vi jobbar för att kunna skicka din beställning nästkommande vardag om bestälnigen gjorts innan klockan 16. Om vi skulle stöta på förhinder i form av sjukdom eller anndra situationer som vi ej kan rå över som kommer att göra att din beställning blir försenad. Så kommer vi snabbast möjligt kontakta dig vis mail eller sms för att berätta om eventuell försening av din beställning. Beställningar som gjorts på en helg eller röda dagar kommer att skickas nästkommande vardag. Vi ansvarar ej för fraktbolagens hantering eller eventuella förseningar.

Produktbilder samt annat material på hemsidan: Vi reserverar oss för skrivfel , eventuella prisändringar i webshop samt att färgskillnader och utseende kan skilja sig något från produktbild och levererad vara. De ljus som säljs i webshopen är alla handgjorda och får genom det sin egna prägel. Ingen är riktigt den andra lik. Bildern kan variera i färg beroende på ljusstyrka på skärmen som används , valet av webbläsare samt hur vi själva tagit bilderna. Vi eftersträvar dock alltid att ge en så rättvis bild av våra produkter som det är möjligt. Läs alltid igenom produktbeskrivingen under respektive vara innan beställning för att få en tydligare bild på varans utseende och funktion. Text samt bilder som finns på hemsidan får ej kopieras utan vårat samtycke!

Bedrägeriförsök:  Alla försök till bedrägeri eller misstanke om  bedrägeri så  kommer polisen kontaktas och eventuell polisanmälan upprättas.

Integritetspolicy: Vi samlar inte in mer information om dig än den information som vi behöver för att kunna hantera och skicka din beställning från vår webshop  till dig. Det gäller då mailadress, namn och adress , betalningsuppgifter, ordernummer, samt telefonnummer.  All information som vi har kring dig har du rätt att begära att få av oss , kontakta oss om du vill veta vilken information vi har kring dig på Chilimorsan@gmail.com . Vi lämnar inte ut din information till någon annan privatperson eller företag/förening osv som inte är relaterad till att vi kan leverera din beställning till dig. Vi måste dela information till fraktbolaget vi använder oss av för att kunna leverera din order , det gäller då fämst: namn , adress , telefonnummer och mailadress så du kan spåra din försändelse från oss till dig. Mindre ordrar skickas via vanlig post och då delar vi endast din namn och fullständiga adress. Men oftast skickar vi ljus m.m med spårbar frakt för att du säkert ska kunna följa din beställning. Du ser vilket fraktalternativ det blir innan du lägger din order.  Din information stannar här hos oss helt enkelt och vi sprider den inte vidare till eventuella försäljare m.m.. Skulle vi bli hackade på något vis , så kommer vi så fort som möjligt att polisanmäla detta samt kontakta berörda kunder.

 

Ångerrätt: Enligt distansavtalslagen så har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter mottagen leverans om varorna är i obruten  förpackning, felfritt skick och i samma antal. Detta utan att ge en speciell anledning till varför. Du bekostar då returfrakten till oss och den återbetalas ej. Om du ångrar ditt köp så vill vi att du så fort som möjligt kontaktar oss via mail på : Chilimorsan@gmail.com och innan du återsänder beställningen till oss så vill vi kunna föra en dialog med dig och så vi är förberedda på att din beställning kommer återsändas till oss.  Frakten vill vi är spårbar med exempelvis Posten skicka lätt för att undvika att varorna kommer bort under leverans. Det är en säkerhet för både dig och oss. Vi ansvarar för att beställningar når dig och vid retur eller ångrande av köp så är du ansvarig för att varorna åter når oss.

Reklamation: Vid eventuell reklamation av defekt eller fel vara i beställningen som mottagits så bifogas bilder via mail till oss och en utförlig beskrivning varför varan vill reklameras. Vid reklamation så ska varan packas varsamt och fraktkostnaden tillbaka till oss betalas av dig. Vi förbehåller oss rätten att vid en återbetalning av reklamerad vara dra av en varuminskningskostnad om eventuell återsänd vara är skadad på något vis eller någon annan defekt som visar att varan ej längre är nyskick. Som i sin tur gör att varan ej kan läggas ut på föräljning utan en reduktion på orginalpriset som produkten köptes för. Om du vill göra en reklamation , kontakta oss så snart som möjligt. Vi tar ej emot reklamation på special beställda varor som är skapade utefter önskemål  eller produkter som på något vis är klassade som hygienprodukter.

Säkerhet: Lämna aldrig ett tänt ljus obevakat. Ha inte tända ljus i närheten av husdjur eller barn som kan komma i kontakt med ljusen. Lämna aldrig tända ljus obevakade! Det kan låta tjatigt , men tända ljus kan medföra till brandfara och vi är måna om att ni är rädda om er. Låt inte ljusen stå i närheten av brandfarliga material eller annat som kan orsaka en brandfara. Om ljuset börjar brinna med för stark låga , släck genast ljuset och tänk på att om du häller vatten på ett brinnande ljus så kan vax sprätta upp på omgivningen. Tänk öven på att inte ha många tända ljus tätt brevid varandra , lämna 10cm mellan de tända ljusen och om du använder lycktor så se till så att lycktan är anpassad för att användas till ljus. Ett fat med kant är att rekomendera till ljusen , då alla ljus kan börja rinna.  Detta även till ljus i burk då burkarna i sig kan bli varma när ljuset är tänt. Var rädd om dig och tänk på säkerheten när du njuter av dina nya ljus.

Ljus av bivax: Ljusen kan få en vit beläggning som kan liknas med frost, det är för att bivaxet oxiderar i kontakt med syre. Ett tecken på att det är äkta vara helt enkelt och vi anser att det ger lite av ett rustikt utssende på ljusen. Även ljus som är gjorda med både rapsvax och bivax kan fp denna yta då dessa ljus inehåller en kombination av rapsvax samt bivax. Ljus som utsätts för höga temperaturer och starkt solljus kan tappa formen och blekas. Vi rekomenderar att ljusen ej förvaras/står där de kan komma i kontakt med starkt sollljus eller höga temperaturer som gör att ljusen kan tappa sin form och färg.  Alla ljus är tillverkade för hand och kan därför skilja mellan utssende på produktbilder och levererad produkt. Vi reserverar oss för eventuella färgskillnader , skrivfel och prisändringar när det gäller produkter i vår webshop.

Kontakta oss

Vi svarar på mail samt meddelanden via kontaktformuläret så snabbt som möjligt. Kontrollera gärna er mailadress en gång extra så inga eventuella skrivfel uppkommer så vi råkar få fel mailadress , så  vi ej kommer kunna besvara erat mail.

Vid köp från Webshop så ber vi er ange ordernr samt bifoga bild på eventuell skada på mottagen vara eller vid andra reklamationer. Beskriv ditt ärende så utförligt som möjligt så vi så snabbt som möjligt kan hjälpa dig.

Med vänliga hälsningar

Ida - Chilimorsan

Ditt meddelande har skickats
Ett fel uppstod, meddelandet skickades inte.

Frågor och svar

Hur handlar jag via webshopen?

Under fliken "webshop" så finns bilder samt information kring de ljus m.m som för närvarande säljs i webshopen.  Läs igenom beskrivningen för respektive vara innan beställning för att få så mycket information kring respektive mått, färg och utsende på respektive vara. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på webshopen. Färgskillnader kan skilja sig mellan produktbilder och levererad vara. Ljus som säljs i par , så försöker vi under största möjliga mån matcha färger så att det ej blir stor nyansskillnad mellan ljusen. Produkter i webshopen som är handgjorda kan skillja sig mellan produktbild och levererad vara då de är tillverkade för hand och alla har sin egna unika utseende. Vi är väldigt noga när vi tillverkar ljus och andra produkter som är handgjorda till webshopen, men reserverar oss för eventuella mått , färgskillnader och utseende kan skillja sig från produktbilder/produktbeskrivningar vid leverans. Vi beskriver varor i webshopen så noggrant vi kan och tar alltid bilder i olika vinklar för att kunna ge en sån rättvis beskrivning som möjligt. Men då hantverk sällan blir den andra exakt lik, så kan vi ej garantera att levererad vara är identisk med de bilder som publicerats under respektive produkt. Priserna på webshopen är i SEK och är inklusive moms. Kostnader för frakt och eventuella betalavgifter tillkommer vid beställning och anges i kassan efter alla val är gjorda. Kontrollera din varukorg så antal stämmer och så valda fraktalternativ samt betalnings alternativ överstämmer med de val du vill ha innan beställningen slutförs.

Vad bör jag göra med min orderbekräftelse?

Spara alltid din orderbekräftelse så du lätt har det till hands vid eventuell kontakt med oss innan eller efter leverans av din beställning. I orderbekräftelsen står ditt ordernummer som ska uppges i kontakt med oss eller vid en eventuell reklamation. Om du ej fått någon orderbekräftelse efter genomförd beställning , kontrollera din mails skräppost om mailet kan ha hamnat där. Om du fortfarande inte fått någon orderbekräftelse på ditt köp, kontakta oss så ska vi försöka lösa det så snabbt som möjligt. När du mottagit din orderbekräftelse från oss , så är det viktigt att du läser igenom den noggrant så alla uppgifter stämmer. Är adressen rätt inför leveransen? Stämmer antal och produkterna jag lagt i min beställning? Om något inte stämmer , kontakta oss snarast möjligt så vi kan rätta till din beställning.

Vilka betalningsalternativ finns?

För närvarande kan man betala sin beställning via Paypal och swish. Man behöver inte vara registrerad kund hos Paypal för att genomföra en betalning via dom. .Om du har valt att betala din order via swish , så kommer du få information i din orderbekräftelse hur du betalar din order. Efter mottagen och registrerad betalning så packas och skickas din beställning senast nästkommande vardag.

När skickas min beställning?

Vi har som mål att packa och skicka din beställning senast nästkommande vardag när vi registrerat din betalning. Med reservation för eventuell sjukdom eller andra livshändelser som kan medföra att vi ej kan skicka din beställning inom angiven tid. Vid tillfällen då vi ej kommer kunna skicka din beställning inom utsatt tid så kommer vi att ta kontakt med er via mail för att informera om eventuella förseningar. Beställningar som görs under helger eller andra röda dagar kommer att skickas nästkommande vardag med reservation för eventuella förseningar.

Vad kostar frakten?

Frakt inom sverige kostar 20:- alt 49:- och alla ordrar med ett värde över 500:- så kan du välja det fraktfria alternativet i kassan. Vi strävar efter att skicka din order nästkommande vardag om vi ej får någon försening. Om din order kommer försenas , så kommer vi främst kontakta dig via mail och informera dig om detta. Vi ansvarar ej för fraktbolagens hantering av paketen , men vi försöker i största möjliga mån packa alla ordrar så omsorgsfullt som möjligt för att försöka förhindra skador under frakt. Det kan ta mellan 2-4 dagar innan paketet når dig, men du kommer en bekräftelse via mail när din order är packad och skickas från oss. Det är super viktigt att du dubbelkollar din mailadress innan du lägger din order , så du kan motta både orderbekräftelse för ditt paket. 

Jag ångrar mitt köp , vad gör jag nu?

Du har rätt att returnera varor efter leverans om du ångrat dig inom 14 dagar efter mottagen leverans av din beställning. Varorna ska då returneras i samma antal som vid mottagandet , i obruten förpacking och vara felfria. Ni behöver då inte ange någon specifik anledning utan endast att ni vill ångra erat köp Kontakta oss via mail på Chilimorsan@gmail.com innan ni returnerar er beställning till oss så vi kan godkänna returen. Vid returer så återbetalas ej frakten tillbaka till oss, återbetalning sker när varorna har levererats till oss. Vi rekomenderar att skicka returer med fraktalternativ som gör det möjligt att spåra försändelsen, för att minska risken att de försvinner under leverans.  För mer information kring distansavtalslagen se konsumentverkets hemsida. Att inte hämta ut paket hos om bud är ej samma som att ångra ett köp. Du måste fortfarande hämta ut ditt paket , kontakta oss att du vill ångra ditt köp och sedan efter överrenskommelse med oss sända tillbaka varorna i nyskick till oss.

Jag är inte nöjd med min vara , vad gör jag nu?

Ta först kontakt med oss via hemsidans kontaktformulär eller direkt via mail till Chilimorsan@gmail.com . Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit din vara och  som fortfarande är i obruten förpackning och oanvänd. Läs mer under " Jag ångrar mitt köp , vad gör jag nu?".  Vid eventuell reklamation av defekt eller fel vara i beställningen som mottagits så bifogas bilder via mail till oss och en utförlig beskrivning varför varan vill reklameras. Vid reklamation så ska varan packas varsamt och fraktkostnaden tillbaka till oss betalas av dig. Vi förbehåller oss rätten att vid en återbetalning av reklamerad vara dra av en varuminskningskostnad om eventuell återsänd vara är skadad på något vis eller någon annan defekt som visar att varan ej längre är nyskick. Som i sin tur gör att varan ej kan läggas ut på föräljning utan en reduktion på orginalpriset som produkten köptes för.

Jag missade att hämta ut mitt paket hos ombud, vad händer nu?

Om man missar att hämta ut sitt paket hos ombud så kommer paketet återsändas till oss. Vi kommer då ta ut en avgift för hanteringen av outsösta paket för 150:- och vi kommer ej sända din order igen utan då kommer vi försöka kontakta dig via mail för att reda ut vad som kunnat gå fel vid leverans och föra en dialog med dig där. Om du vet med dig att du kommer vara bortrest en period efter lagd order , vänta gärna med beställning eller kontakta oss om ni önskar att beställningen sänds vid ett senare tillfälle. Vi vill gärna hjälpa till för att undvika att dessa situationer uppkommer.

Kan man få sin beställning skickad som present till annan adress?

Absolut! Kontakta oss gärna så löser vi det och vi kan visa hur gåvan packas in. Samt om ni vill att en speciell hälsning ska följa med i paketet. 

Mitt paket är sönder vid leverans , vad gör jag?

Om du hämtar ut ditt paket hos ombud och ser tydliga skador på paketet så anmäl detta på direkten till ombudet där du hämtade ditt paket samt gör en skadeanmälan till fraktbolaget som levererade dina varor. Vi vill gärna bli informerade med , ta bilder på paketet och skicka till oss på Chilimorsan@gmail.com Kontrollera även innehållet i paketet så inget är skadat. Vi ansvarar ej för hur fraktbolagen hanterar leveransen från oss till dig , men vi gör så gott vi kan för att packa in varor så de ska klara resan från oss till dig. 

Det är inte min beställning i paketet , vad hände?

Ibland kan det bli fel och då ser vi självklart till att rätta till det. Vi vill att  så fort som möjligt efter att  du öppnat din order , kontaktar oss  på Chilimorsan@gmail.com och beskriver ditt ärende samt skriver ditt ordernr. Skulle vi råkat skicka dig fel varor eller att antal ej stämmer eller färgval ej stämmer överrens med din beställning. Så vill vi självklart åtgärda detta så fort som möjligt, behåll din order tills vi ger klartecken om annat eller tills vi hittat en gemensam lösning. Vi vill att du som kund ska känna dig trygg med ditt köp och vi strävar självklart efter att ha nöjda kunder.

Vad använder ni för packmaterial?

Vi strävar efter att återbruka så mycket som möjligt av de material som vi får med våra ordrar och sedan använda när vi skickar till våra kunder. Vi försöker i största möjliga mån undvika att använda oss av plast så som bubbelplast m.m när vi packar beställningar , därför kan ett paket innehålla extra papper som vi trycker ihop i botten och på sidorna för att ljusen ska ligga mjukt. Vi slår även in ljusen i brunt papper och/eller silkespapper för att minimera risker för att skada uppstår under leverans. Det kan ses som onödigt att slå in ljusen individuellt eller i par med extra papper , men vi försöker samtidigt ge en känsla av att man stigit in i en lanthandel och där får sina köp inslagna i gammaldags stil. Därav det bruna inslagningspappret runt dina ljus. Vi strävar även efter att fylla ut och anpassa lådorna vi skickar din order i. Vi vill undvika att slösa resurser i onödan , så vi försöker att i största möjliga mån att inte skicka paket som lämnar för stor plats med en liten vara. Det är inte alltid vi kan uppfylla detta, men vi arbetar för fullt för att utveckla mer hållbarhet kring hur vi packar och skickar beställningar. Vi vill städnigt bli bättre och ha miljön i omtanke. Vi har en kärlek för naturen och den vill vi hålla fast vid.

Stort tack!

Jag insåg snabbt att det blir mycket text på denna sida med information och villkor för webshoppen. Men jag vill rikta ett stort tack till er alla som köper ljus , honung och andra biprodukter. Det betyder mer än jag någonsin kommer kunna beskriva i ord!

Varje beställning , liten som stor betyder otroligt mycket för mig och bina. Tack vare er så kan jag fortsätta arbeta för mina bin , för dom jobbar inte för mig utan jag jobbar för att dom ska ha det så bra som möjligt. Jag hoppas att min kärlek för naturen , odlingen och bina lyser igenom och ger värme till er som läser här på sidan. Även via sociala medier som jag försöker hålla uppdaterade med jämna mellanrum även om tiden inte riktigt räcker till jämt. Jag hoppas att ni alla som lämnar ett meddelande , kommentar eller lämnar avtryck på annat vis känner min tacksamhet. Det betyder otroligt mycket för mig att kunna få chansen att fortsätta med det jag älskar och att få dela det med så många fantastiska människor som på ett eller annat vis delar samma intresse. Ni är värdefulla, otroligt värdefulla.

Tack! Ni är underbara och jag önskar er allt väl.

Med kärlek

Ida , Chilimorsan

Totalsumma:
    Till kassan